Szlaki w Krasiczynie

Krasiczyn - zamek
4.3

Szlak czerwony: Przemyśl - Bircza - Sanok, 76 km, czas przejścia około 22 godziny.
Miejsca na szlaku: Przemyśl, Wapielnica, Rokszyce, Brylińce, Kopyśno Łodzienka, Bircza (34 km), Leszczawka Górna, Roztoka Zawadka, Rakowa, Góry Słonne oraz Sanok. Początek szlaku znajduje się w Przemyślu przy oddziale PTTK (ul. Grodzka 1). Dalej szlak wiedzie przez ul. Biskupią mijając barokowa dzwonnicę i bazylikę katedralną, pałac biskupów rzymskokatolickich. Następnie ulicę Zamkową obok gmachu seminarium Duchownego przez park miejski. Mijamy zamek przemyski, dalej bramę forteczną i resztki fortu pomocniczego Kruhel III a. Później szlak skręca w prawo w las, by po ok. 20 min dojść na wgórze (skrzyżowanie 3 szlaków)

Około 200 m na północ znajduje się wierzchołek wzgórza Wapielnica. Na krótkim odcinku 3 szlaki prowadzą razem w kierunku południowym. Tuż przed fortem nr VI Helicha, znaki czerwone i niebieskie skręcają w prawo i biegną leśną drogą, łączącą Kruhel z Rokszycami. Po około 45 min. osiągamy wzniesienie (415 m npm), w tym miejscu w lewo odbija szlak niebieski w kierunku Kalwarii Pacławskiej. Szlak czerwony podąża na płd-zach leśną drogą i doprowadza nas do wsi Rokszyce. Szlak drogą asfaltową prowadzi z Olszan do Bryliniec, następnie skręca w lewo dochodząc do wsi Brylińce. Po lewej stronie na wzgórzu stoi murowana cerkiew Św Wasyla Wielkiego.

Przechodzimy przez wieś Brylińce w kierunku południowym, przekraczając kilkakrotnie potok, dalej skręcamy w prawo w słabo widoczną ścieżkę wśród łąk. Podążamy w górę, by dotrzeć do wsi Kopyśno, a dalej do Rybotycz. Przy krzyżu szlak czerwony skręca w prawo i podchodzimy w górę na szczyt Kopystańka (541 m npm). Wracamy na szlak, który wiedzie wśród wysokich traw, później przez las. Stromo schodzimy w dół, spotykamy szlak żółty, prowadzący do Posady Rybotyckiej i na Suchy Obycz.

Szlak czerwony skręca w prawo. Po osiągnięciu grzbietu ścieżka prowadzi na zachód i dochodzi do szosy asfaltowej Rybotycze - Bircza. Droga biegnie około 2 km, przed zabudowaniami PGR w Łodziance Górnej skręcamy w prawo opuszczając szosę. Wchodzimy w gęsty las i schodzimy w dół do przysiółka Chomińskie. Szlak schodzi do Birczy. Droga skręca w lewo obok plebani, schodzimy w dół i docieramy do przystanku PKS. Szlak czerwony skręca w lewo łącząc się ze szlakiem zielonym. Szlak wiedzie drogą prostą na południe. Opuszczamy drogę przy drogowskazie Łomna, skręcając w prawo w las, którym idziemy około 30 minut. Dochodzimy do wsi Leszczawa Górna. Szlak skręca w lewo i biegnie drogą około 300 m. Opuszczamy drogę i skręcamy w prawo ścieżką obok lasu, podchodząc łagodnie w górę. Dochodzimy do wierzchołka łysego wzgórza Bziana. Schodzimy w dół ścieżką do przystanku PKS w Roztoce. Przekraczamy szosę i idziemy na południe w kierunku widniejącego masywu Chwaniowa. Wędrujemy około 1 km, by zagłębić się w las i dojść do wsi Zawadka. Drogą wiejską skręcamy w lewo na południe i wzdłuż potoku Tarnawka, a potem Tyrawskiego Potoku docieramy do przysiółka Rzeki. Dalej mijamy wioskę Błonie i docieramy do wsi Rakowa. Szlak czerwony skręca w lewo, na szosę, następnie wchodzi na ścieżkę. Łagodnie podchodzi pod górę.

Szlak biegnie ciągle na południe. Wchodzimy do lasu i docieramy na stok Gór Słonnych. Najwyższe szczyty Gór Słonnych to: G. Słonna (638 m npm), G. Słonny (671 m npm), Przysłup (651 m npm). Po około 30 min. po lewej stronie odchodzi szlak zielony do rezerwatu G. Sobień z ruinami średniowiecznego zamczyska. My wędrujemy prosto i docieramy po około 20 minutach do drogi asfaltowej Tyrawa - Załuż, przecinając ją idziemy w kierunku płn-zach. Leśną ścieżką podchodzimy w górę i po 1 godzinie osiągamy szczyt G. Słonnej (638 m npm) Szlak dalej opada w dół, zatacza łuk w lewo i znów podchodzi do góry. Omijamy wierzchołek G. Słonny (671 m npm) i schodzimy w dół. Następnie skręcamy w prawo i na przełaj, zalesioną ścieżką podchodzimy w górę. Po bardzo trudnym podejściu docieramy na szczyt wzgórza i skręcamy w lewo. Dochodzimy do południowego końca wsi Liszna - Olchowce. Przekraczamy szosę i wchodzimy na stromą ścieżkę skręcającą w las w kierunku zachodnim. Pojawiają się skałki i wierzchołek góry Orli Kamień (518 m npm). W lewo schodzi szlak żółty przez Potoki do Sanoka, szlak czerwony natomiast kamienistą ścieżką schodzi z wierzchołka w dół, dochodzimy do mostu na rzece San. Ulicą Białogórską dochodzimy do centrum Sanoka. Trasa kończy się przy oddziale PTTK (ul. 3 Maja 2).

Szlak niebieski: Dynów - Krasiczyn - Jureczkowa - Ustrzyki Dolne, 107 km
Miejsca na szlaku: Dynów - Piątkowa - Sufczyna - Olszany - Krasiczyn - Kalwaria Pacławska - Jureczkowa - Ustrzyki Dolne. Początek szlaku znajduje się na Rynku w Dynowie, z którego kierujemy się do kościoła farnego, skręcamy w lewo i podążamy ulicą na południe. Przechodzimy most na Sanie i skręcamy w prawo na drogę do Dąbrówki Starzańskiej. Po 200 m skręcamy w lewo na polną drogę pomiędzy domami wsi Bartkówka, podchodzimy stromo w górę w kierunku wschodnim. Dochodzimy do brzegu lasu i dalej na wzgórze (451,3 m npm).

Kierując się na płd-wsch docieramy do wsi Dylągowa. Mijamy skrzyżowanie, wchodzimy na polną drogę w kierunku wschodnim i podążamy w stronę lasu, którym wędrujemy w kierunku płd-wsch. Dochodzimy do wzgórza i schodzimy z niego, wychodząc na skraj lasu, we wsi Piątkowa Góra. Szlak schodzi w dół, przechodzimy przez strumyk Jawornik na szosę asfaltową Bircza - Piątkowa - Iskań. Około 2 km po stronie prawej nad potokiem, na wzgórzu stoi zabytkowa cerkiew. Skręcając w prawo możemy dojść do Żohatyna, a dalej do Lipy. Szlak niebieski skręca w prawo, mijamy kościół i po około 200 m, skręcamy w lewo w leśną drogę. Łagodnie wspinamy się w górę, w kierunku wschodnim. Po 20 minutach wchodzimy na polanę, mijamy ją i osiągamy wzniesienie Bosaczka (454 m npm). Po około 400 m wychodzimy na rozległe pole, polną drogą idąc na północny wschód. Docieramy do kolejnego wzniesienia. Wchodząc do lasu przyjmujemy kierunek płd-wsch i docieramy na szczyt góry Kamiennej, po czym zaczynamy schodzić w dół. Po około 10 minutach, na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i wciąż schodząc w dół pokonujemy wzgórze Piaskowa, nadal schodząc dochodzimy do potoku Stopnica, przekraczamy go i wchodzimy na szosę w centrum wsi Sufczyna. Szlak biegnie około 300 m szosą asfaltową na południe, a następnie skręca w lewo w wąską ścieżką biegnącą w górę, prowadzącą na grzbiet wzgórza. Dochodzimy do lasu, a przed nami kotlina z leżącą w dole Hutą Brzuska. Schodzimy polną drogą do wsi, mijamy nowy kościół, szkołę, skręcamy w prawo i podchodzimy w górę do lasu. Po lewej stronie ścieżki stoi mogiła z krzyżem. Po 30 min. osiągamy wierzchołek niewielkiego wzniesienia, szlak wychodzi na skraj lasu, a po lewej stronie zabudowania Huciska Górnego. Docieramy do lasu, gdzie biegnie z Panieńskiego Czubu do Chołowic leśna droga. Idziemy w prawo i dochodzimy do szosy Bircza - Przemyśl. Przy przystanku PKS skręcamy w lewo i tą drogą podążamy ok. 300 m na północ. Szlak niebieski opuszcza tę drogę skręcając w prawo i biegnie na wschód łagodnie się obniżając. Na skrzyżowaniu dróg skręcamy w prawo i podchodzimy do góry. Wchodząc do lasu, leśną ścieżką docieramy do niewielkiej szczytowej polany. Schodzimy w dół mijamy skrzyżowanie dróg leśnych i skręcamy w prawo. Udajemy się na wschód i docieramy do Krzeczkowej. Mijamy wieś i po prawej stronie widzimy głębokie wąwozy. Dochodzimy do wsi Olszany nad potokiem Olszanka. Na wschodzie widać wzgórza i wieś Zalesie. Szlak schodzi do wsi, biegnie obok boiska i leżących po lewej stronie ośrodków wypoczynkowych, dochodzimy do skrzyżowania z szosą Olszany - Chołowice. Wchodzimy na szosę, skręcamy w prawo na mostek i po ok. 200 m skręcamy w lewo na ścieżkę. Idąc wzdłuż Sanu mijamy wieś Nahurczany i docieramy do Krasiczyna.

Szlak dochodzi do Sanu i prowadzi prawym jego brzegiem. Po prawej stronie mijamy szkółkę leśną, a dalej oryginalny pomnik, który książę Sapieha postawił swojemu koniowi- Rolfowi. Idziemy wciąż polną drogą wzdłuż Sanu na wschód, dochodzimy do drogi asfaltowej we wsi Tarnawce. Po ok. 1 h marszu skręcamy w lewo do szosy Przemyśl - Sanok w Dybawce Dolnej. Po 100 m szlak opuszcza szosę, skręca w prawo do lasu, w kierunku południowym, po 30 min. dochdzi do fortu nr VII Prałkowce. Krętymi ścieżkami schodzimy w dół do wsi Prałkowce i dalej do drogi Prałkowce - Zalesie. Szlak przekracza drogę i podąża na wschód do lasu. Dalej dróżkami leśnymi wychodzimy na rozległą polanę, skąd kierujemy się w prawo w kierunku wzgórza Wapielnica, gdzie krzyżują się 3 szlaki turystyczne. Szlak niebieski skręca w prawo na zachód. Mijamy leżący po lewej stronie fort nr VI Helicha. Po 45 min. dochodzimy do rozwidlenia szlaku niebieskiego i czerwonego. My skręcamy w lewo w las, wchodząc na leśną ścieżkę. Od tego miejsca niebieski szlak nazywany jest szlakiem pątniczym im. Jana Pawła II. Szlak wymalowano i wytyczono w 1991 roku z okazji pobytu w diecezji Ojca Świętego. Po 1 h marszu lasem dochodzimy do wierzchołka Szybiernicy (496 m npm). Na szczycie znajduje się reper geodezyjny. Wracamy na szlak i kierujemy się na zachód. Wychodzimy z lasu na południe w stronę drogi Aksmanice - Gruszów. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i po przejściu drogą ok. 300 m skręcamy w lewo, aby udać się do lasu. Podchodzimy leśną ścieżką w górę, mijamy liczne polany śródleśne. Po 30 min. wychodzimy na skraj lasu, przed nami Gruszów, który mijamy i wchodzimy do lasu bukowego. Po lewej stronie mijamy 3 okazałe kopce mrowisk - pomniki przyrody. Po pewnym czasie wychodzimy na skraj lasu nad wsią Huwniki. Pod nami kotlina rzeki Wiar z Huwnikami. Naprzeciw wieża klasztoru kalwaryjskiego, a po prawej stronie na zachodzie w dolinie zabudowania wsi Makowa. Schodzimy w dół. Po 20 min. docieramy do Huwnik. Przekraczamy szosę i przechodzimy przez kładkę na Wiarze. Droga prowadzi dość stromo, wierzchołek wzgórza osiągamy po około 20 min. Udajemy się ścieżką na południe w stronę klasztoru, po lewej stronie grupa kaplic pątniczych. Wkraczamy do wsi Kalwaria Pacławska i dochodzimy do muru klasztornego. Tutaj kończy się odcinek szlaku niebieskiego, zwanego pątniczym. W odległości 1 km na płn-wsch na szczycie wzgórza znajduje się wczesnośredniowieczne grodzisko, obecnie stoi tam kaplica Marii Magdaleny. Na zachód od klasztoru (około 300 m) znajduje się krzyż upamiętniający dawną cerkiew. Szlak mija po prawej stronie obiekty klasztoru i wiejską drogą biegnie na południowy zachód.
Po 10 min. dochodzimy do wsi Pacław, którą mijamy i w prawo wychodzimy na szerokie trawiaste zbocze. Po drodze widzimy 2 przydrożne krzyże. Po 45 min. od klasztoru osiągamy wzgórze (505 m npm). Ścieżka zaczyna opadać, dochodzimy do drogi i skręcamy w lewo. Po przejściu ok. 400 m opuszczamy drogę i skręcamy w prawo przez łąkę do lasu. Po prawej stronie stoi ambona myśliwska. Wchodzimy do lasu w kierunku zachodnim, następnie wychodzimy na skraj lasu na rozległą polanę. Od południa dochodzi tu bita droga leśna z Paportna. Drogą tą udajemy się na zachód. Po około 30 min. droga skręca w lewo, a szlak prosto wchodzi w przecinkę śródleśną do góry 300 m na sam wierzchołek Suchego Obycza. Spotykamy tu początek żółtego szlaku. Szlak niebieski skręca w lewo i po 10 min. wychodzi z lasu na drogę, którą wychodzimy do skrzyżowania. Idziemy prosto na ścieżkę z betonowych płyt, podchodzącą na szeroką łąkę. Niedaleko po prawej stronie widać zespół hotelowo - wypoczynkowy Arłamów. Idziemy asfaltem ok. 700 m, a następnie skręcamy w lewo do lasu, wciąż na zachód. Po 20 min. wychodzimy na szosę. Zbliżamy się do skrzyżowania dróg. W prawo biegnie droga do Trójcy (10 km), w lewo do Kwaszeniny. My idziemy za znakami na zachód. Po około 15 min. wychodzimy na polanę. Tutaj znajduje się początek szlaku zielonego (do Birczy). Szlak niebieski prowadzi prosto. Po 30 min. znów dochodzimy do szerokiej polany. Schodzimy z drogi w prawo i podchodzimy do góry, wąską ścieżką. Dochodzimy do wierzchołka szczytu Na Opalonem. Kierujemy się ścieżką wśród pięknego drzewostanu mieszanego na południowy zachód. Droga powoli opada i po 30 min. wychodzimy na skraj lasu i osiągamy drogę Kuźmina - Ustrzyki Dolne w płn. części wsi Jureczkowa. Udając się w prawo bez znaków po 10 min. dochodzimy do wsi Wojtkówka. Stąd odjeżdżają autobusy PKS do Przemyśla, Birczy i Ustrzyk Dolnych. Szlak niebieski skręca w lewo i podąża ok. 500 m szosą. Szlak schodzi z drogi w prawo, przekracza most na Wiarze i skręca na zachód. Droga podchodzi pod górę na niewysokie wzgórze. Przed II wojną światową był tu dwór i folwark Korwinów. Skręcamy lekko w prawo wciąż idąc pod górę, po lewej stronie mamy las. Po 20 min. osiągamy grzbiet masywu Chwaniowa. W prawo idąc bez znaków, ok. 500 m dochodzimy do punktu kulminacyjnego - wierzchołka góry Truszowskie. Szlak skręca w lewo i prowadzi leśną ścieżką na południowy wschód. Po godzinie dochodzimy do niewielkiej polany, a szlak pod kątem prostym skręca w prawo i leśną ścieżką podąża w dół w dolinę potoku Łodyna. Po około 30 min. marszu pojawiają się coraz liczniejsze polany. Następnie szlak schodzi w dół do drogi biegnącej z Leszczowatego do Łodny i skręca w lewo oraz drogą ok. 400 m na południe. Z drogi skręcamy w prawo na betonowe płyty i dochodzimy do góry o nazwie Mosty, skąd widać wierzchołki Bieszczadów. Następnie trasa prowadzi leśną drogą w kierunku południowym. Wychodzimy na teren odkryty i droga schodzi w dół oraz dochodzimy do szosy w Dźwiniowcu Dolnym. Szlak od tego momentu prowadzi drogą do Łodyny. Po prawej stronie mijamy kościół i skręcamy w prawo na ścieżkę pnącą się dość stromo na grzbiet Kamiennej Laworty, po 45 min. osiągamy wierzchołek masywu. Wierzchołek Kamiennej Laworty znajduje się 800 m na północny zachód. Można tam dojść czerwonym szlakiem spacerowym. Szlak niebieski wspólnie z czerwonym skręca w lewo na południowy wschód. Droga prowadzi gęstym lasem bukowo - świerkowym obniżając się systematycznie w dół. Wychodzimy na teren otwarty, szlaki skręcają w prawo zataczając łuk i otwiera się widok na Ustrzyki Dolne położone w dolinie Strwiąża. Dochodzimy do centrum Ustrzyk Dolnych. Szlak niebieski kończy się w węźle szlaków przy placu dworcowym.

Rowerowy szlak czarny: forty Twierdzy Przemyskiej
Okolice Krasiczyna to wspaniałe rejony dla amatorów rowerowych wycieczek, gdyż większość oznakowanych szlaków turystycznych pieszych świetnie nadaje się na zmagania rowerowe. Czarny szlak po fortach Twierdzy Przemyskiej to świetna wyprawa ale też lekcja historii. Szlak można też pokonać pieszo lub skorzystać z połączeń PKS i MZK. Mimo znacznych zniszczeń forty wywierają na zwiedzających duże wrażenie. Dają ogólne wyobrażenie o systemie obronnym z XIX i XX wieku oraz o znaczeniu twierdzy. Forty stanowią rzadką w swoim rodzaju pamiątkę I wojny światowej.

Noclegi w Krasiczynie

Tutaj znajdziesz duży wybór noclegów. Zamawiając nocleg na Booking.com za naszym pośrednictwem wspierasz nasz portal, za co z góry dziękujemy!
Booking.com

Cześć! Nazywam się Anna Piernikarczyk. Od 2005 roku blogujemy i wędrujemy po Polsce. Z rodzinnych wojaży przywozimy masę cudnych wspomnień i doświadczeń, którymi chętnie się z Wami dzielę. Dziś to już coś więcej, niż tylko pasja, naszą misją jest obalać mit "Cudze chwalicie, swego nie znacie"! W podróżach towarzyszy nam wysokiej jakości sprzęt fotograficzny, w zakupie którego wsparł nas sklep FotoForma.

Zapisz się do newslettera!

Zostaw swój email, a będziesz otrzymywać informacje o ciekawych miejscach w Polsce.

Nikomu nie dajemy Twojego maila! Zapisując się do newslettera oświadczasz, że zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych w celu otrzymywania maili z naszego portalu i z postanowieniami regulaminu i polityką prywatności
Tutaj możesz założyć pełne konto w naszym portalu, do czego Cię serdecznie zachęcamy!
Jeżeli chcesz wypisać się z newslettera kliknij w ten link

Wasze oceny i opinie

(4.3 głosów: 8)
Twoja ocena
Nie znalazłem żadnych opinii. Kliknij tutaj, by dodać pierwszą